SWINGING SIXTIES: ДУХ ПРОТЕСТУ І СВОБОДИ В МОДІ
60-і – важливе десятиліття в історії моди. Якщо в 50-х Dior формував післявоєнний стиль силуетом new look, то в наступній декаді з’являється багато молодих сміливих дизайнерів, які відкидають консерватизм своїх батьків. Економічне відновлення Британії проявилося, зокрема, появою активного покоління випускників коледжів мистецтва і дизайну, що своїми експериментами формували імідж «Swinging London». Змінюється політика, ЗМІ, музика, театр і кіно, але в моді зсуви стають найпомітнішими.
Головна редакторка «Vogue» Діана Вріланд 1965 року дає назву цим сейсмічним змінам – youthquake. Центром існування цієї концепції був Лондон, але її вплив ширився на моду і культуру в усьому світі. Youthquake просякнутий духом бунтарства й пропагував нові ідеали краси (більш молоді, андрогінні), індивідуальність, відмову від застарілих норм. Тут FASHIONISTA розповість про найпомітніші складові модної естетики 60-х, вплив якої відчутний донині.
Одна з головних змін: висока мода починає брати приклади з вуличного стилю. Готовий одяг робиться доступнішим, тому мо́лоді простіше брати участь у модних тенденціях. Формується культура незалежних бутиків, як-от Biba в Лондоні чи Paraphernalia в Нью-Йорку. Вони притягують до себе молодих модників і модниць.
Тепер тренди задають не модні будинки, а it girls: Твіґґі зі своєю підлітковою зовнішністю й експресивним яскравим стилем, Бріжит Бардо із зачіскою-вуликом, Одрі Гепберн у розкішному мінімалізмі, Джейн Біркін у розслаблених образах із плетеною сумкою-кошиком, Шер і учасниці гурту «The Supremes» із властивим їм гламуром, елегантна Жаклін Кенеді та багато інших.
ДОВЖИНА МІНІ
60-і винайшли довжину міні. Після тривалої практики у Balenciaga Андре Курреж відкрив власну торгову марку і 1964-го шокував світ моди довжиною вище колін. Паралельно з ним піднімають подоли суконь і спідниць П’єр Карден і Мері Квант.
Зіркова модель шістдесятих Джин Шрімптон спричинила фурор, коли в 1965-му році на перегони в Мельбурні вдягла мінісукню. Ще й без колготок і капелюха. Консервативна публіка не оцінила такого виходу, але резонанс у пресі зробив своє. Дівчата в багатьох країнах стали обирати довжину міні.
ВІЛЬНІ СИЛУЕТИ
Формі пісочного годинника й супержіночності 50-х протиставляється свобода і розкутість 60-х. Упізнаваною сукнею тих часів, що разом з мініспідницею стала символом десятиліття, є модель A-силуету без рукавів з відкритими плечима й високою круглою горловиною. Разом із міні у широкий ужиток входять колготки, що нарешті полегшили збори жінкам, замінивши не надто зручні панчохи.
Ще один варіант актуальної сукні тих часів – плаття у стилі babydoll, що стало протестом проти силуетних моделей. Акцентні рукави-пуфи, талія ампір і довжина міні були до душі моделі Твіґґі й співачці Шер у період їх розквіту. Комфорт стає важливішим за форму.
БОЖЕВІЛЛЯ КОЛЬОРІВ І ВІЗЕРУНКІВ
На початку десятиліття в топ виходять яскраві й навіть кислотні кольори, а що найцікавіше – їх сміливі поєднання. Ближче до 70-х любов до міксу кольорів нікуди не зникає, але дещо заспокоюється. Наприкінці 1960-х найзапитанішим поєднанням стає «коричневий + помаранчевий».
Закономірно, експресивність 60-х вплинула й на вибір принтів, їх комбінації. Леопардовий патерн, яскраві квіткові мотиви, психоделічні візерунки й зображення в дусі попарту (банки для супу «Campbell’s») – всі знайшли своє чільне місце в тодішній моді.
Виділялася й геометрія: шахівниця, віконна рама, горошок, смужка, колірні блоки розміщувалися на мінісукнях прямого крою. Сміливі геометричні візерунки для жінок були однією з ознак субкультури модів (назва походить від слова «модернізм»). Загалом цю субкультуру характеризували мінімалістичні дизайни з чіткими лініями.
ЖІНОЧИЙ СМОКІНГ
Усю свою кар’єру Ів Сен-Лоран був захоплений ідеєю переведення чоловічих речей у шафи жінок. 1966 року він створив культовий жіночий смокінг – офіційний брючний костюм для пані. Так дизайнер доклався до того, аби позбавити жіночі брюки ярлика «вульгарності», що, хоч як дивно, все ще існував.
ОДЯГ ДЛЯ АМАЗОНОК
У 1967 році Пако Рабанн у статті для «Marie Claire» заявив, що його одяг – це зброя для амазонок. Він використовує свій досвід дизайнера ювелірних виробів для створення речей без тканини. Його «кольчуги» – це перетворення різних матеріалів, зокрема й пластику, на вишукані предмети одягу. Реінкарнацію цього тренду через використання леліток і блискіток спостерігаємо вже не перший сезон і сьогодні.
В’ЯЗАННЯ ГАЧКОМ
В’язання гачком – один із наймасштабніших трендів кінця 60-х. Не тільки кардигани і джемпери, а й сукні-сітки, капелюхи-відра, топи й кроп-топи стали дуже актуальними. Це ремесло використовувалося як дешева заміна мережива ще на початку ХІХ століття. Та всупереч своєму скромному походженню, кроше досі з нами.
КОСМІЧНА ЕПОХА
Футуристичний дизайн, навіяний космічними перегонами, з металевими тканинами і незвичайними формами – ще одна ознака доби. З’являються нові синтетичні тканини. Усе частіше в одязі використовуються такі матеріали, як поліестер і ПВХ. П’єр Карден надихався темою космосу: високі рукавички, лаковані матеріали, контрастні поєднання робили образи суперсучасними.
МОДА ХІПІ
Сині джинси, етнічний стиль, психоделічні мотиви, тай-дай, кроше, бахрома, незвичайні, наче театральні костюми – розквіт Flower Power припав на другу половину 1960-х і еклектично поєднував усе у строкатий колаж. Наприкінці десятиліття «дітей квітів» спіткали розчарування, але вплив цього молодіжного руху на моду став незаперечним.
БІКІНІ
Поява на пляжах дівчат у бікіні знаменувало сексуальне визволення жінок, які таким чином заявляли про свободу свого тіла. Привласнювали собі право відкривати стільки тіла, скільки їм хочеться. Одним із найгарячіших пляжних трендів 2024-го є чорно-білий купальник, навіяний естетикою 60-х.
УПІЗНАВАНІ РЕЧІ
Багато речей, деталей і поєднань, які ми нині звикли бачити у своїх гардеробах, родом із 60-х. Сатинові блузи й водолазки, розкльошені штани і топи з відкритими плечима, коміри у стилі Пітера Пена й напівпрозорість прийшли до нас саме з цієї епохи. Навіть поєднання «сукня поверх штанів», яку ми щиро вважаємо ознакою 2000-х, була помічена ще на модницях 60-х. Одяг унісекс і андрогінні фасони теж звідси.
ГОЛОВНІ УБОРИ
Щодо головних уборів, то в 60-х правили бал берети, капелюхи-таблетки і, звичайно ж, хустинки. Берет був улюбленим серед бітників (у єднанні з чорною водолазкою). Французька нова хвиля кіно теж доклалася до його популярності. Як носити капелюх-таблетку, надихала ще одна ікона стилю 60-х – Джекі Кеннеді. А у способах пов’язувати хустинку вправлялися всі (вузол під підборіддям, огорнути навколо шиї і зав’язати на спині…).
АКСЕСУАРИ
Молодь обирала прикраси, навіяні поп-артом. Це і великі сережки-краплі, і масивні пластикові браслети, і сети тонких браслетів з бісеру, й округлі масивні окуляри від сонця. Привертали увагу незвичні форми, часто «розпаровані» комплекти. Паралельно стають більшими, місткішими й практичнішими сумки.
BEAUTY
Зачіски 60-х можна поділити на кілька таборів: з’являються розпущені пасма в стилі хіпі, представниці субкультури модів обирають короткі геометричні стрижки, багато жінок наслідують Бріджит Бардо, котра пропагувала пишну зачіску у вигляді вулика. Також на сцену виходить яскравий, грайливий макіяж. Плями блакитних тіней і трохи туші для вій уже було недостатньо. Виразний артовий макіяж очей – фішка 60-х.
ВЗУТТЯ
Взуттєва база 60-х – це туфлі на низьких підборах, вінілові пари, ботфорти і чоботи go-go. Останні були представлені всередині 60-х років і стали популярними завдяки танцівницям у нічних клубах, що їх носили. Вирізнялося таке взуття білим кольором, низькими підборами й висотою нижче колін.
Бурхливе десятиліття бунтарів створило незабутні тенденції в моді 1960-х років. Їхній масштаб настільки великий, що ми й сьогодні повертаємося до тих стилів і речей. Сукня з бахромою, спідниця з лелітками, провокаційна напівпрозора блуза або таке затишне кроше – у кожної з нас є своя улюблена річ із 60-х. А якщо ні, FASHIONISTA певна: це скоро зміниться. Руйнуйте стереотипи і встановлені собою ж обмеження, як модниці й модники шістдесят років тому!
Все буде Україна!